Actueel

Datum: Donderdag 19 oktober
Tijd: 12:00 – 16:00 uur
Plaats: Huisartsenpraktijk, Schellingwouderdijk 240

De griepprik is de beste bescherming tegen ernstige gevolgen van griep.
Indien u hiervoor in aanmerking komt, valt binnenkort de uitnodiging voor de gratis griep- en/of pneumokokkenprik bij u op de mat. Neem deze uitnodigingsbrieven mee! Dit is belangrijk voor onze administratie. Kom op het tijdstip waarop u bent uitgenodigd.

Voor meer informatie kijk op: Thuisarts.nl en RIVM

Wie komt voor  de griepprik in aanmerking?

• Alle mensen van 60 jaar en ouder
  • én mensen onder de 60 jaar met:
    • hart-, long- of nierproblemen
    • suikerziekte
    • verminderde afweer

Verder komen in aanmerking:

• zwangere vrouwen met medische indicatie
  • mensen die vanwege COVID-19 longschade hebben opgelopen
  • mensen met onderstaande neurologische en neuromusculaire aandoeningen (NNMD)
    • mensen met een spierziekte, of een andere ziekte(n) aan het zenuwstelsel zoals MS, Parkinson, Myasthenis gravis of ALS
    • mensen met een doorgemaakte hersenbloeding of infarct
    • mensen met epilepsie
    • kinderen met psychomotore retardatie
  • mensen met een BMI van meer dan 40 (morbide obesitas)
  • mensen waarbij dementie is vastgesteld
  • mensen met cochleaire implantaten
  • mensen met een verstandelijke beperking die niet in een instelling wonen (alleen na advies van een arts).

Hoe werkt de griepprik?

De griepprik leert uw lichaam om zich te verdedigen tegen het griepvirus. Daardoor herkent uw lichaam het griepvirus bij een infectie. Dit maakt de kans om griep te krijgen kleiner. Het kan zijn dat u toch griep krijgt. De griepprik zorgt er dan voor dat u minder ernstig ziek wordt. Op deze pagina leest u meer over de werking van de griepprik.

De griepprik is een veilig vaccin met weinig bijwerkingen. Er is al jarenlange ervaring met de griepprik. U kunt geen griep krijgen van de griepprik.

Bekende bijwerkingen zijn: pijn, roodheid of een lichte zwelling op de plaats van de prik (de bovenarm). Dit gaat over na enkele dagen.

Pneumokokken vaccinatie 2023

Alle 63 tot en met 66 jarige krijgen ook een oproep voor de pneumokokken vaccinatie.
De pneumokokkenvaccinatie geeft extra bescherming tegen de pneumokokken bacterie. Deze bacterie kan een ernstige lononsteking veroorzaken. Oudere mensen kunnen er sneller en erger ziek door worden, omdat de afweer vaak vermindert is. Vanaf 80 jaar geeft de pneumokokkenprik weinig bescherming. Daarom worden mensen vanaf 80 jaar niet uitgenodigd voor de pneumokokkenprik.

Voor meer informatie kijk op: Thuisarts.nl

Coronavaccinatie

Bent u ook uitgenodigd voor de coronavaccinatie? Deze wordt gezet door de GGD en niet door de huisarts.  Het is veilig om de griepprik en de coronavaccinatie op dezelfde dag of kort na elkaar te krijgen.

Kleine chirurgische ingrepen

Sinds januari 2023 hebben wij een speciale kamer ingericht voor het verrichten van kleine chirurgische ingrepen. Mevr. dr C. van der Horst, plastisch chirurg, voert de verrichtingen uit samen met een van de assistentes.

Kleine chirurgische ingrepen zijn operaties die uit te voeren zijn onder plaatselijke verdoving. Onder deze ingrepen vallen bijvoorbeeld:

• Kleine huidafwijkingen
  • Ingroeide teennagels
  • Moedervlekken
  • Atheroomcyste dan wel talgkliercyste (Groei van een talgklier onder de huid vaak ten gevolge van verstopte afvoer die ontstoken kan raken)
  • Lipoom (In de volksmond vetbult, ophoping van vetcellen waardoor een zwelling ontstaat)
  • Fibroom (Huiduitstulping)
  • Wratten

Procedure:

1. Afspraak maken voor beoordeling.
  2. Diagnose wordt gesteld.
  3. Uitleg procedure en complicaties, beantwoorden van vragen. Afspraak maken voor ingreep.
  4. De ingreep vindt plaats (ontsmetten van het operatiegebied, plaatsen van verdoving, verwijderen van de vlek/knobbel, de wond wordt gehecht en u krijgt advies omtrent het schoonmaken van de wond).
  5. Afspraak maken voor het verwijderen van de hechtingen/wondcontrole.

LSP: doet u mee?

Verbeter de zorg voor jezelf door toestemming te geven voor het LSP

Uw huisarts en apotheek houden ieder een eigen dossier over u bij. Hierin staat informatie die belangrijk is voor uw behandeling. Uw huisarts legt vast wat uw klachten zijn en welke behandelingen u krijgt. Uw apotheker registreert welke medicijnen u krijgt en voor welke medicijnen u allergisch bent.

Deze gegevens kunnen worden uitgewisseld met het LSP (Landelijk Schakelpunt).

Voor een heldere uitleg over het LSP kunt u hieronder een filmpje bekijken.

Het LSP op de huisartsenpost (Nederlands gesproken) – YouTube

Ziekte, een blessure of een ongeval komen vaak onverwacht. Daardoor kunt u terechtkomen bij een onbekende arts, een andere apotheek of een huisartsenpost. In al deze gevallen is het belangrijk dat die zorgverleners uw actuele medische gegevens kunnen inzien. Zo krijgen zij snel een goed beeld van uw medische situatie. En zo krijgt u de juiste zorg.

Zorgverleners willen daarom graag uw medische gegevens elektronisch kunnen opvragen, ook s ’avonds en in het weekend. Zij maken daarbij gebruik van een speciaal, beveiligd netwerk: Het LSP (Landelijk Schakelpunt). U moet hen eerst toestemming geven om uw gegevens beschikbaar te stellen via het LSP.

Voor kinderen tot 12 jaar kunt u als ouders /voogd toestemming geven. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel een ouder/voogd als het kind zelf toestemming moet geven.

U kunt uw toestemming altijd weer intrekken. Ook is het mogelijk om bepaalde medische gegevens te laten afschermen.

Hoe kan ik toestemming geven?

• U kunt ook dit PDF formulier uitprinten en bij ons afgeven.
  • U kunt het persoonlijk doorgeven aan onze doktersassistenten.

Mocht u ondanks deze informatie nog vragen hebben, stelt u deze dan aan uw huisarts of doktersassistente of kijk op Het LSP | Volgjezorg